reis Ecuador Francis en Henny week 2 - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Francis69 - WaarBenJij.nu reis Ecuador Francis en Henny week 2 - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van Francis69 - WaarBenJij.nu

reis Ecuador Francis en Henny week 2

Door: Francis alias Floortje

01 Februari 2014 | Ecuador, Riobamba

Dag 10: maandag
Vertrokken met de bus uit Banos naar Riobamba. Wilde van daaruit met de trein naar Devil´s nose (Inca trail ride)maar raad eens...ken je die mop van die trein.. nou die ging niet dus! Dan de plannen maar wijzigen, dat is het fijne van deze manier van reizen.Bij de KFC een dikke chicken-burger gegeten! Mooi hostel gevonden van aardige jongen met een heel hoog giebel-lachje (Henny kon hem verdacht goed nadoen). Daar de eerste hollander sinds deze reis ontmoet, Wouter uit Oirschot haha. hij woont hier met zijn columbiaanse vrouw en 2 schattige kindjes.Weer nuttige info over Ecuador en handel van hieruit. Hij was bezig met medicijnen (op plantaardige basis) te importeren naar Nederland maar ook tassen e.d dus dat vonden wij weer interessante tips. Wij door plaatsje lopen om te kijken of er nog dagtrips te boeken waren. en ja hoor, een klein reisburootje gevonden waar we aardig werden ontvangen door een Ecuadoriaan die goed engels sprak.Wij maar engels poekelen, onderhandelen en hardop roddelen want tot nu toe nog maar 1 hollander tegen gekomen. Wij proberen af te dingen op de prijs (we blijven tenslotte toch hollanders), steekt er ineens zo´n duffe doos haar hoofd achter haar computer vandaan en praat nederlands...hallo! Zo`n echte stugge noordhollandse getrouwd met die eigenaar blijkbaar. Ik kon wat info loskrijgen maar de cursus "Hoe ga ik vriendelijk met mijn klanten om?" moet ze nog volgen denk ik. Maar we hadden een Hike en Bike geboekt op de Chimborazzo (Hoogste berg in Ecuador). Kon ik meteen uitproberen wat de hoogte met me doet . Wij alles gepast, een hele uitrusting: Mountain-bike,jassen,dassen,handschoenen..kortom..het zal wel frisjes zijn daarboven haha. Wij nog zeggen dat we wel wat gewend zijn in Holland maar goed we kunnen het altijd meenemen.

Dag 11: dinsdag
Om 9u werden we opgehaald. Daarna pikten we nog 4 anderen op. 1 russisch meisje en 3 israëliërs (ouders en dochter). leuke club mensen. De reisleider (eigenaar) lult de oren van je hoofd. Wij denken allemaal dat zijn vrouw blij is dat ie een dagje weg is!We rijden naar Chimborazzo "Country´s highest peak". Ja als we het doen doen we het goed! Naar boven op 4800 m . Daar gestopt en 200 m omhoog hiken. En we hebben het hoogste punt gehaald : 5100m ! Wauw, wat een ervaring en fijn dat het goed gaat. Je voelt wel dat je rustig moet klimmen op die hoogte. De israëlische vrouw had astma maar she did it to! Wij allemaal blij met dit letterlijke hoogtepunt en maar foto´s maken natuurlijk. De dochter maakte foto´s met de zelfontspanner dus daar staan we allemaal op en die stuurt ze ons via de mail. Want ja waar is de reisleider als je hem nodig hebt (voor foto´s bv altijd handig)? Die haakte na 20 m al af en zei dat het een makkelijk pad was om te volgen, kon niet missen...adios.
Dat klopte ook wel. Maf om te zien dat er op die hoogte dus niks meer groeit, er lag zelfs sneeuw. We kregen coca-blaadjes om te kauwen. Dit schijnt overal goed voor te zijn: hoofdpijn, hoogte enz. Terug gelopen waar we onderaan het pad coca-tea met koekjes krijgen. Toen begon het wat mistig te worden (nee niet weer, geen goeie ervaringen mee) en een beetje te hagelen. Dus we moesten snel de fiets op, jassen, handschoene,dassen, helm, beschermers overal (Henny wil niet die is eigenwiijs..."Dutch people always complaining" zegt de ecuadoriaan). Het was best koud dus maar goed van die uitrusting. Het busje volgt ons en wij (zonder de andere vrouwen het eerste stuk, die zaten in het busje) hup naar beneden...jieha! Dat ging snel en was ff wennen over het zand/grindpad te slibberen! Supergaaf om de omgeving op deze manier te zien. Wr zagen vecuna´s, is een mix van lama en alpaca. Hele mooie elegante dieren en ze staan zo dichtbij. Mooie foto´s kunnen maken. Zo´n 10 km afgedaald waar we onderaan in het national parc terug keren. Inmiddels zijn de dames ook op de fiets gestapt. Nu gaan we nog 28 km afdalen op de asfalt-weg, tussen de bussen, vrachtwagens en auto´s. Dat is wel even anders fietsen dan bij ons,! Zo maf hoe snel je daalt , je moet konstant remmen...ze peipten ervan! Het ging best hard dus weinig inspannig. Ja goed opletten op de gaten in de weg en overstekende honden. In dorpje was het eindpunt van de fietstocht. Daar hebben we geluncht met zijn allen ( nou ja lunch ..15 u we hadden honger!) Terug in busje naar Riobamba waar we afscheid nemen van de israéliërs (dat doe je hier konstant, ontmoeten-contact-afscheid) Je ontmoet zo ontzettend veel verschillende mensen van verschillende nationaliteiten. Dat is echt wel het leuke van op deze manier reizen, goed voor je engels ook. Inmiddels de eerste echte regenbui meegemaakt. Inmiddels weer proberen te pinnen bij 12 versch pinautomaten maar helaas. Dus maar weer in de bank geld opgeneoemen. Nadeel is dat we de hele tijd met veel cash op zak lopen..maar ja we hebben money!

Dag 12: woensdag
Bus vanuit Riobamba naar Guayacuil gepakt (4u) en van daaruit 4 u naar Porte Lopez aan de kust. Henny heeft nog last van zijn rug dus een pittig ritje stilzitten voor hem. Ja Kruk en Muk op vakantie! Maar ja, nu kan ik voor hem zorgen! In het donker aangekomen maar ziet er nu al mooi uit. Al uit voorzorg vanuit Guayacuil hostel hier geboekt. Als tip gekregen van onze franse Marie-Claire en ook al opgemerkt in de Lonely-Planet. Eigenaresse is een engels sprekende bioloog, zit ook een prachtig aangelegde tuin bij. We slapen in zo´n fantastisch rieten hutje met hangmat op balkon! Heerlijk verse vis gegeten en mijn eerste cocktail Margarita! Al even geen alcohol gehad dus voel hem snel!

Dag 13: donderdag
Wauw, wat een schitterende plek ,bij daglicht nog mooier! Heerlijk ontbijt in hoog bamboe-restaurantje (in ons hostel) met uitzicht op zee! s´Middags als enige gezwommen in de zee. Warm en zacht water...te gek.Vandaar dat hier de walvissen komen om te broeden. Is alleen het seizoen nu niet helaas. Golven van wel 3 meter hoog! Sterke stroming dus wel opletten. Werd snel vloed dus hup..spullen verplaatsen hoog op de kant. Heerlijk geluierd op en aan het strand en cocktails gedronken. De Mojito is hier niet zo lekker als in America...ze gooien er hier nogal wat limoen in. Overal in trouwens, ook in mn Cubra Libre (baco). Henny vond het zure ding wel lekker dus die is voortaan ook aan de cocktail (na zn halve liter bier dan he). Trip geboekt naar Isla de la Plata (goedkope variant van de Galapagos eilanden. Iedereen hier gaat daar heen. Kwamen s'avonds nog de americaan uit Tigua tegen, ff mee gekletst en kwam net van Isla de la Plata. Zei dat het de moeite waard was en dat we de long hike moesten nemen morgen op het eiland.
Slapen (gezien de rug van Henny..beter matras) in ander hutje helaas. Deze spreekt Henny ook meer aan: wat ruimer, van steen, plastic stoeltjes buiten. Ik ben meer van het romantische, kleine , bamboe hutje met die hangmat..maar ja alles voor de gezondheid van mn vriendje haha. Ook lekker geslapen hoor samen onder de klamboe...

Dag 14: vrijdag
We vertrekken om 9.30 u vanaf een reisburootje bij ons om de hoek. We hadden ons goed voorbreid en onze wandelschoenen aan want het wandelpad kon wel eens rotsachtig zijn dachten wij. Ik twijfelde nog toen ik onze jonge reisleider op sandalen zag of ik ze ook niet aan zou doen. had ik beter wel kunnen doen want was superheet die dag en een wandelpad die sonmmige op slippertjes deden. Maar ja, ge kunt nie alles weten wanne. Die jongen zei later dat hij al zag dat we hollanders waren because of our shoes haha. Lekker degelijk wij he..
Na een tocht van 1 u en een kwartier op een klein bootje (totaal 16 pers) met een snelheid van 40 km per uur jakkeren op zee (Henny zag een walvis , sommige anderen ook) kwamen we aan. Daar zien we meteen bij onze boot reuze- schildpadden zwemmen. Wat een indrukwekkend grote beesten zeg! Konden ze goed filmen..wauw. Nog nooit zoiets in het wild gezien. En het idee dat we daar vanmiddag gaan snorkelen...ieh. Ook mooie tropische vissen gespot bij onze boot. Van de boot, stukje door het water en hup onze lekkere hete schoenen weer aan voor de hike over het eiland. Het is hier echt tropisch warm en iedereen smeert als een gek (zonnebrand). Wij ook hier factor 50! De jongen weet ons onderweg veel te vertellen over de planten en vooral de vogels hier. Het eiland staat bekend om de aanwezigheid van fregat-vogels (maar die hadden we al bij ons op/boven het strand ontdekt) en vooral de Blue footed birds. De witte vogels met de felblauwe pootjes. Echt een gave vogel om te zien. De jonkies hebben lichte poten. We konden er ontzettend veel zien langs ons wandelpad. In het begin van iedere vogel fanatiek een foto maken en op het laatst loop je er zo langs....oh ja weer een. Je mocht er niet te dicht bij komen werd ons gezegd. Maar soms keek je links (ik althans..) en zat er rechts ineens eentje te krijsen. Ik schrok me weer rot natuurlijk en Henny een lol. Mooi uitzichten over verschillende baaien met mooie rotspartijen en zo`n gave aqua-blauwe zee..zo mooi! Na een hete maar mooie wandeling terug in het bootje waar we luchen. Lekker fruithapje vooraf (stuk meloen en ananas) en daarna sandwich tonijn en kaas met sla en tomaat. Lekker uit het handje met een bekertje of 2 cola...we hadden dorst ondertussen. Was wel 33 graden op het eiland pal in de zon! Toen bootje aangelegd in een baaitje. Daar kregen we nog instructies van onze gids dat we niet te dicht tegen de scherpe rotsen moesten zwemmen omdat we dan onze tenen open stoten en daar kwamen de haaien op af...haha ..bad joke wat mij betreft. Dus wij snorkelen. Ja ik ook voor het eerst serieus eigenlijk. Ik moet eerst normaal te zien ademen door dat ding want ik heb de neiging heel achterlijk te ademen maar je moet dus rustig doorademen en blijven proberen kreeg ik als tip van een belgisch meisje die in onze groep zat vandaag. Toen paar scholen kleine visjes gezien, niet spectaculair maar mss hoef ik ook niet te zien waar ik in zwem haha. Henny zag een paar grote vissen bij de rotsen. De stroming was nogal sterk dus terug naar de boot gezwommen, heerlijk afgekoeld! Terug gevaren, was een leuke dag.
Henny al info gevraagd bij versch vissers want hij wil graag zeevissen en hij gaat (na veel wikken en wegen, is best prijzig maar hij wil dit al zo lang dus..)!!! Heerlijk op het strand in het avondzonnetje ja weer...aan de cocktail gezeten. Jongens zijn aan het beach-volleyën , reggae-muziekje en wierrookje aan ..jaman relaxed... This is the place!
In natte bikini visje gegeten, whatever..je wordt hier steeds makkelijker.

Dag 15: zaterdag
Wekkertje gaat maar liefst om 4.00u!!! Tijd voor mijn fishermansfriend om te gaan richting boot. Hopeleijk vangt hij een grande pescara haha.
Hij komt zo rond 14u terug. Tijd voor mij om dit reisverslag bij te werken. Heb net ontbeten en gekletst met een meisje uit Duitsland (in het engels ja). Ga dadelijk op zoek naar een farmacie ewant we zijn door de zeep en shampoo heen. Zon schijnt dus wordt beach-middagje. Laatste strand -dag snik. Lekker zwemmen vanmiddag samen. Morgen vertrekken we weer de binnenlanden in richting de bergen. We willen nog naar Cotopaxi (berg) en rondom Quito diverse markten bezoeken (o.a Otavalo..hele bekende). En als het kan nog een project bezoeken wat 2 hollandse vrouwen hebben opgezet. Soort kinder-opvang (en moeder). Heb ik als tip van Ineke gekregen (moeder van meisje uit mijn groep), zij is daar paar jaar geleden geweest.www.villaticca.com Lijkt me wel indrukwekkend.
Genoeg plannen dus voor de laatste week! Hebt hier ook wel echt deze weken nodig om veel te zien en te doen en dat doen we zeker! We hebben al zo veel moois gezien en we hebben het heel fijn samen!!
Groetjes en liefs van ons voor iedereen en speciaal voor Elise: "Dit was Floortje, terug naar de studio" hihi

• 01 Februari 2014 - 18:51

Lies:

Wat een leuk verslag weer. Ik loop, zwem, drink de hele reis met jullie mee. Nog een fijne laatste week!
    Groetjes Lies

• 01 Februari 2014 - 21:46

Suus:

Joh, wat klinkt dat leuk allemaal. Je moet schrijver worden, je vertelt het zo leuk!
    Ben benieuwd naar de vis of wordt het visserslatijn..... Groetjes, suus.

• 02 Februari 2014 - 12:54

Bep Jagers:

Wat een leuk verslag en wat maken jullie toch veel mee. Ik kan me voorstellen dat het echt genieten is, dus doe dat vooral. Hier gaat alles prima dus geen zorgen daarover. Ik hou ze wel in het gareel. Veel liefs en dikke zoenen voor jullie.

• 02 Februari 2014 - 13:10

Marieke:

Hoi franny, Wow het klinkt weer heel relaxed. Dat fietstochtje was weer een avontuur! Mij niet gezien van een berg naar beneden! Iek!! Ben benieuwd hoe je het vind bij het kdv tje van Ineke. Veel plezier nog! Groetjes

• 03 Februari 2014 - 09:14

Irene:

Hahahaha , franny !, wat een leuk stel zijn jullie toch
    en wat een avonturen .ski*ter*end !. Je schrijft super
    leuk . Maar ja als je zoveel mooie en leuke dingen mee maakt is dat natuurlijk appeltje -eitje ;) .
    Die reuze schilpad bij mij wel een traantje wegpinken dat moet erg machtig zijn geweest zo'n mooi beest in het echt te zien wowww . ik kom je meteen opzoeken als je thuis bent om al je avonturen live te horen en je fotos en film beelden te zien . Dikke smakkerd en knf irene xxxx

• 03 Februari 2014 - 09:14

Irene:

Hahahaha , franny !, wat een leuk stel zijn jullie toch
    en wat een avonturen .ski*ter*end !. Je schrijft super

• 04 Februari 2014 - 22:15

Anita:

Wauw, wat een superleuke verslagen schrijf je toch...echt meegenieten met jullie avonturen en belevenissen...ben echt benieuwd naar de vele foto's die julie hebben gemaakt! Geniet van deze laatste week en van elkaar natuurlijk...!
    Have fun, liefs Anita x

• 05 Februari 2014 - 08:05

Bep Jagers:

Wat een geweldige reis maken jullie. Zo leuk om te lezen en dan al die reacties van de meiden. Trouwens leuk gevonden van Frenny! Woensdagmorgen, ik begin straks aan mijn laatste traject op de Standerdmolen, wij hebben het heel gezellig met z'n allen. De meiden gedijen goed en komen niks tekort. Geniet nog samen met volle teugen en kom gezond terug. Dikke kus voor jullie beiden. Liefs.

• 06 Februari 2014 - 12:43

Pap En Marianne:

Hai genieters wij hebben weer even Wifi en lezen jullie verslag. Hè gaat je goed af dat schrijven. Leuk interessant en erg prettig om te lezen. Verborgen talent, ik zou zeggen doe er wat mee. Wat een geweldige trip maken jullie, erg avondtuurlijk ,ben ik best een beetje jaloers op. Maar ja je moet het wel zelf opzoeken en durven te ondernemen, en wij kunnen allemaal middels deze site hiervan meegenieten . Fijne reis verder, hoe was het ook weer ?GENIET VAN HET NU EN STEEK GEEN ENERGIE IN VERKEERDE DINGEN OF MENSEN